dilluns, 5 d’abril del 2010

Castellar de Meca o Puteolum



Xiquets, mares i pares (a nosaltres mentre pujavem): -Hola, bon dia! no cal que pujeu, no hi ha res, sols queden cuatre pedres...-
M'aquera encantat dir-los als xiquets que això éra perque no sabien escoltar les pedres...

Castellar de la Meca o pot ser el que els romans denominaven com Puteolum és possiblement un dels poblaments íbers més importants de Celtiberia.
---
Niños, madres y padres (a nosotros mientras subíamos): -Hola, buenos días! no hace falta que subáis, no hay nada, solo quedan cuatro piedras...-
Me hubiese encantado de decirles a los niños que eso era porque no sabían escuchar a las piedras...
Castellar de la Meca o puede ser lo que los romanos denominaban Puteolum es posiblemente uno de los poblados íberos más importantes de Celtiberia.

Està situat a la Sierra del Mugrón dalt del tossal Mugrón de Meca a 1.100 m.
---
Está situado en la Sierra del Mugrón, en el cerro Mugrón de Meca a 1.100 m.

El poblat va ser visitat per erudits com Escolano, Cavanilles, Pierre Paris, Schulten, i Julián Zuazo i va ser declarat Monument Nacional al 1931.
---
El poblado fue visitado por eruditos como Escolano, Cavanilles, Pierre Paris, Schulten, y Julián Zuazo y lo declararon Monumento Nacional en 1931.

Va estar poblada entre el 400 a.c. fins a l'època àrab i va tindre una població d'entre els 6.000 i 10.000 habitants.
---
Etuvo poblado entre el 400 a.c. hasta la época árabe y tuvo una población entre los 6.000 y 10.000 habitantes.


Aquestos habitants van saber aprofitar molt bé l'aigua, ja que s'han contabilitzat uns 100 aljubs foradats en la roca viva i el més gran, anomenat el trinquete, fa 29 x 5 m. amb una profunditat estimada de 14 m.
---
Estos habitantes supieron aprovechar muy bien el agua, ya que se han contabilizado unos 100 aljibes agujereados en la roca viva y el más grande, denominado el trinquete, hace 29 x 5 m. con una profundidad estimada de 14 m.


Però no tots els aljubs es gastarien per al aigua, sino també guardaven aliments, per lo que tot el poblat seria un gran magatzem.
---
Aunque no todos los aljibes se utilizarían para el agua, sino también guardaban alimentos, por lo que todo el poblado sería un gran almacén.

L'accés al poblat es fa des del Camí fondo, una impressionant obra d'ingenieria, única en tota Celtiberia, feta en la roca, en la que el pas dels carros durant 1.500 anys han fet que es quedaren les marques a la pedra.
---
El acceso al poblado se hace desde el Camino hondo, una impresionante obra de ingeniería, única en toda Celtiberia, horadada en la roca, y en la que el paso de los carros durante 1.500 años ha marcado la piedra con dos surcos.



El llaciment no esta excavat científicament, fa uns anys féren una netetja de terra del Camí Fondo, per lo que es troben fácilment fragments de ceràmica íbera, romana i àrab.
---
El llacimiento no está excavado científicamente, hace unos años hicieron una limpieza de tierra en el Camino Hondo, por lo que se encuentran fácilmente fragmentos de cerámica íbera, romana y árabe.


Hi han llocs en el que el Camí Fondo fa una alçada de 4 metres. També es creu que l'utilitzaven per a canalitzar l'aigua en cas d'excés.
---
Hay zonas en las que el Camino Hondo tiene una altura de 4 metros. También se cree que lo utilizában para canalizar el agua en caso de exceso.


A més de tallar en roca multitud d'escales també féren les cases a la roca, conservant-ne una amb les 4 parets.
---
A parte de tallar en roca varias escaleras también hacían las casas en la roca, conservandose una con sus 4 paredes.


Per a un poblat tan gran es va necessitar d'una clase dirigent ven forta, amb un un sistema econòmic ben organitzat capaç de gestionar importants recursos.
---
Para un poblado tan grande se necesió una clase dirigente fuerte, con un sistema económico bien organizado capaz de gestionar importantes recursos.

No entenc com pot ser que un llegat tan important com les arrels del que ara som es deixe perdre durant tans anys, es fan una sèrie de barbaritats arquitectòniques buscant una espècie de cultura i es crida al turisme amb reclams com Terra Mítica, quan encara no s'enteren que la "terra mítica" continua ací, baix la terra que econòmicament escombren i a voltes enderroquen. En aquest cas pasen de llarg possiblement perque el poblat està entre fronteres econòmiques. És possible que fent una excavació científica ens trobem amb joies com la Dama d'Elx que tant els agrada als nostres polítics unflar-se la boca quan els interessa. I és segur que ja haurien menejat cel i terra si el que hi haguera fòra una obra romana, però no, és íbera i això pareix que no importe tant ja que no han aparegut mai en cap película de Hollywood, per lo que els han deixat com a un poble de segona.
---
No entiendo como puede ser que un legado tan importante como son las raíces de lo que ahora somos se deje perder durante tantos años, se hacen una série de barbaridades arquitectónicas buscando una espécie de cultura y se llama al turismo con reclamos como Terra Mítica, cuando todavía no se han enterado de que la "terra mítica" continúa aquí, bajo la tierra que económicamente barren y a veces derrumban. Posiblemente en este caso pasen de largo porque el poblado está entre fronteras económicas. También és posible que con una excavación científica
se encuentren joyas como la Dama de Elche, que tanto les gusta a nuestros políticos llenarse la boca cuando les interesa. Seguramente ya hubieran movido cielo y tierra si lo que hay debajo de la tierra fuera una obra romana, pero no, és íbera i eso parece que no importa tanto ya que no han aparecido en ninguna película de Hollywood, por lo que los han dejado como un pueblo de segunda.


Per a arribar hi ha que anar cap a Ayora o cap a Almansa per la carretera N-330 i agafar el desviament a l'Oest cap al poble d'Alpera per la carretera CV-437 i per el Km. 11 está indicat amb uns senyals "Poblado Íbero" i hi ha que girar cap a l'esquerra per un camí.
Us deixe el mapa del recorregut a peu.
---
Para llegar hay que ir hacia Ayora o hacia Almansa por la carretera N-330 y coger el desvío hacia el Oeste en dirección al pueblo de Alpera por la carretera CV-437 y por el Km. 11 está indicado con unas señales "Poblado Íbero" y giramos a la izquierda por un camino.
Os dejo el mapa del recorrido a pie.

13 comentaris:

Abilio Estefanía ha dit...

Hola Daniel, pues me ha gustado el recorrido y la historia que le acompaña, se ve que eres un apasionado de estas historias, lo que está muy bien y me ha hecho gracia lo de Terra Mítica, pues mira que comparto tu idea, será que somos bichos raros, jajajajajaja, que se le va a hacer.

Un abrazo
el lio de Abi

trotasendas ha dit...

yo también soy un apasionado de la historia y las sociedades Íberas , Romana , Godas , Árabes ..... aunque especialmente los Íberos y es una lastima que dejaran en pie tan poca cosa anteriores sociedades a la nuestra y que nosotros tengamos tan poco interés en buscar en nuestros orígenes y proteger lo poco que nos queda. Un sito muy interesante el que me as descubierto hoy me gustaría mucho ir y una crónica genial
Saludos

Creuant Muntanyes ha dit...

Así es Abi, jejeje, somos una raza extraña que nos gusta meternos en estas ruinas y dejar que la imaginación reconstruya escenarios de otros tiempos.
Un abraç.

Creuant Muntanyes ha dit...

Hola Trotasendas! Seguro que te gustará la visita además de dar un buen paseo, ya que el poblado es bastante grande.
Saludos

trotasendas ha dit...

Por cierto se sabe como acabó la población celtíbera que habitaba ese cerro?

Creuant Muntanyes ha dit...

Fue tomada por los romanos, aunque no saben con seguridad como la llamaron estos, posiblemente Puteolum (que significa ciudad de grandes pozos) y estuvo poblada hasta la época de los árabes (se supone que hasta su expulsión) ya que han encontrado restos de ellos, más tarde la llamaron "Ciudad Meca" donde meca quiere decir despoblada y en la actualidad la llaman "Castellar de Meca" que es como le pusieron los propietarios de la finca privada a la que pertenece.
Jejeje, espero no haberte aburrido.

José Manuel ha dit...

Hola Daniel.
Una zona molt bonica i interesant que desconeixia completament.
Fins ara no sabia que hi haguera alguna cosa de valor rellevant en aquelles zones, però al vore eixe poblat possiblement anem algún dia de Pasqua o algún cap de setmana i passar el dia.
Ademés eixe poblat, pel que he vist a les fotos, té pinta de ser un lloc molt interesant, bonic i original on pugam apreciar la gran obra arquitectònica que fèren els nostres avantpassats.

Un Abraç

trotasendas ha dit...

Nada de eso me a gustado mucho tu información as saciado mi curiosidad a todo caso te lo agradezco , por que como te he dije me gustan estas cosas
hasta los pequeños detalles
Muy bueno

Creuant Muntanyes ha dit...

Jose Manuel, és un lloc perfecte per a passar el matí o el dia amb la família. A més la Sierra del Mugrón sorprén amb zones de grans pinades.
Salutacions.

garrotipadur ha dit...

desconeixia per complet l'existència d'eixa poblat i gran reportatge,sí senyor.

Unknown ha dit...

Una clase de historia super interesante! Las fotos chulísimas! Me ha encantado principalmente la titulada "A la Cova del Rei Moro"
Salu2

Myrtus ha dit...

Què reportatge tan meravellós :D

Imaginat si la "nanor" sols veu pedres, el que els costa tirar-se-les al cap, cosa que fan dia darrere dia a la Murta (que jo ho veig).

Així millor que embruten terra mítica o la cosa que siga i no la natura (segur que papi i mami no ho diuen però embruten i també veuen sols 4 pedres)

Salut, Myrtus

Francesc ha dit...

Hola Daniel, jo vaig estar una vegada i em va impressionar moltissim, són moltes vegades que en ve a la memòria aquest poblat. També estic d'acord que aquest poblat es verdaderament una terra mítica sense falsetat ni engany.
Al meu pareixer, prefereix que continue oblidada, o si s'ha de fer una intervenció s'ha de planficar i tindre en compte l'acció humana i del turisme de mases, per aixó, veient el que es fa en altres llocs i les consequències posteriors, serà preferible que quede al aguiat d'aquelles persones que senten un interès verdader i totalment respetuos.
Una abraçada, Francesc